2012年12月5日 星期三

讀索羅斯的意外收穫

“長話短說﹐短話更短的說”﹐我不知道這是不是寫blog的一大原則。

關於金融﹐有一些人和一些事是我特別感興趣的﹐索羅斯是其中之一。從傳媒(尤其是本地的)得來的印像﹐索羅斯無非就是大鱷一條。讀他的<The Alchemy of Finance>時﹐我也是出於學習投機的心態﹐冷不防他竟然說到人生的意義(嘩﹗)﹐而我讀後又仿彿若有所悟。以下文字出自此書的後記﹕

“I also have some views on what could be called the meaning of life in the objective sense – if it were not a contradiction in terms to use the word “objective” in this context. I start from the position that every human endeavor is flawed: if we were to discard everything that is flawed there would be nothing left. We must therefore make the most of what we have; the alternative is to embrace death. The choice is a real one, because death can be embraced in a number of ways; the pursuit of perfection and eternity in all it manifestations is equivalent to choosing the idea of death over the idea of life. If we carry this line of argument to its logical conclusion, the meaning of life consists of the flaws in one’s conceptions and what one does about them. Life can be seen as a fertile fallacy.”

我不逐字逐句翻譯了﹐不是我懶惰﹐而是我根本就功力不足(就算功力足﹐都幾難翻得不失神韻)。此段文字的大概意思是﹕人並不完美﹐人生並不完美﹐如果不完 美的我們就不要﹐那就什麼都沒有了。我們只能盡量利用我們所有的﹔另一選擇是擁抱死亡。追求完美和永恆等同選擇死亡。人生的意義包含著我們的觀念上的缺失 與及我們怎樣面對這些缺失。人生可以看成是一個豐盛的謬誤。

如果你不明所以﹐很大可能是因為我講得蹩腳。我早承認了自己功力不足﹐所以你還是讀原文吧﹐最好讀埋全本書﹐你會了解索羅斯這段文字的。讀索羅斯的書﹐你 可以稍稍窺探他對金融市場的一套獨特看法(注意﹐只是稍稍窺探﹐我從不認為書本可以令人知道一切﹐特別是索羅斯這類對沖基金主腦)﹐更有趣的是你應該會有 一些意外收穫。

長話已經短說過了﹐但﹐我知道我遲早還是要長話長說的說一下這個人和這本書。

原文發表2012年2月5日

沒有留言:

張貼留言